Kwink van de week 'Boos! Wat doe jij? en 'Voorkom erger!'

Boosheid

 

Boosheid is een nuttige emotie en mag er zijn. Door je boosheid te uiten, geef je grenzen aan. Wordt de boosheid te groot, dan kan dat zorgen voor ongewenste situaties, bijvoorbeeld dat je iets stukmaakt of iemand pijn doet. Kinderen die in staat zijn hun boosheid te herkennen en deze op een passende manier te uiten, dragen bij aan veilige relaties in de groep.

 

De kinderen hebben verschillende manieren geleerd om zelf weer rustig te kunnen worden bij boosheid. Kinderen kunnen tot 10 gaan tellen en eventueel bij elke tel een lichaamsdeel aanraken, beginnend bij het hoofd en eindigend bij de voeten. Ook kunnen kinderen drie keer diep zuchten terwijl ze hun handen op hun buik leggen. Of kinderen kunnen een pauze nemen door even weg te lopen en een rustig plekje te zoeken. Wanneer ze merken dat ze hun boosheid kwijt zijn kunnen ze weer terugkomen. Maar misschien gooien de kinderen hun boosheid er wel het liefste uit door hun hele lijf los te schudden. In de klas hebben we al deze manieren geoefend en de kinderen laten nadenken over hun eigen manieren om weer rustig te worden.

 

Irritaties

 

Het geklik van een pen, een stoot tegen een ellenboog of een ongelukkige opmerking, ieder kind heeft wel iets dat hem kan irriteren, al zal de een daar meer of sneller last van hebben dan de ander. In een vol klaslokaal kan dit leiden tot onrust en spanningen. Kinderen die zich bewust zijn van hun eigen ergernissen en weten hoe zij een ergernis op tijd kunnen stoppen, zijn in staat escalatie te voorkomen. Daarmee dragen ze bij aan de rust en een veilig gevoel binnen de groep en daarmee aan een betere concentratie en leeropbrengst.

 

Soms kan een ergernis zo oplopen, dat je dingen doet waar je spijt van krijgt. Of dat je de situatie alleen maar erger maakt in plaats van beter. Als je tegen iemand schreeuwt dat hij stil moet zijn, dan kan die ander daarvan schrikken of er boos om worden. Weinig kans dat je op deze manier bereikt wat je wilt. Met de volgende tips kunnen kinderen op een goede manier omgaan met hun ergernissen. Adem eerst een keer diep in en uit. Bedenk vervolgens waarom jij je zo ergert en of dat terecht is. Probeer je te verplaatsen in de ander. Waarom zou hij zo doen? Ga vervolgens stevig staan en gebruik de ik-boodschap om je ergernis te uiten of ga samen in gesprek om tot een oplossing te komen.